Efter 35 mil kan det vara skönt med ett fotbad
Dag 11, Upplands Bro-Solna, 16:e maj 2014
Första morgonen då inte mössa och handskar behövdes. Riktigt varm redan vid starten 08.30. Och varmare blev det. Solen sken från en klarblå himmel hela dagen. Det var tur att vi inte haft sådan värme hela tiden tidigare. Då hade det blivit jobbigt att vandra. Drygt 60 personer startade idag.
Nestorn i Bro och Lossa hembygdsförening, Börje Sandén 86 år, följde oss en bit på vägen. Han mötte också upp vid Tibble fd gästgivaregård och berättade om händelserna vid 1743 års Daluppror. Det var vid Tibble gästgivaregård som dalkarlarna vänta på svar på sina frågor och krav till Svea rikets riksråd, efter det olyckliga kriget mot Ryssland.
Ett annat måste på denna etapp är att vandra uppför Dalkarlsbacken vid Stäket, ett unikt ”vägmuseum”. På toppen av backe kan man samtidigt se fyra generationers vägar; från 1600-talet, 1850-talet, 1930-talet och 1970-talet. Den äldsta vägen, från 1665 byggdes av utkommenderade soldater från Kungl. Dalregementet. Arkitekt var Jean de Vallée och Sveriges förste, och ende, riksvägmästare Jacob Cossway ledde arbetet. En del föredrog att gå 1800-talsvägen, men 1600-talsvägen är den ”riktiga”.
Från Dalakarlsbacken fram till etappmålet Solna vandrarhem hade Lars Löthman, en Orsakarl som herrarbetat många är vid Riksantikvarieämbetet, rekat vägen och snitslat. Ett föredömligt arbete. Utan denna tmärkning, hade det nog varit omöjligt att hitta dessa småvägar fram till Solna vandrarhem. Det var grusväg ända fram till målet. Även i år gick vi på Järvafältet, en urgammal kulturbygd med många spår efter järnålderns bebyggelse.
Kvällen avslutades traditionsenligt med gemensam måltid, ”sista natten med gänget”.
Dagens etapp var 31,1 km.
Ja, då har vi avverkat nästan hela vandringen från Mora/Orsa till Stockholm, totalt en sträcka på cirka 35 mil. Morgondagens sträcka är bara en mil.
Vandringen har kunnat genomföras utan något större missöde, vilket vi arrangörer naturligtvis är mycket tacksamma för. En del större skavsår har naturligtvis fått åtgärdats. Några personer har gått lite fel ibland, och därmed fått några extra kilometer att tillryggalägga.